6/11 Tisdag och problemformulering till kollektionen

Idag har vi haft självstudier men tog mig till skolan vid 10-tiden för att skriva min problemformulering som skulle vara inlämnad på eftermiddagen. Jag kompletterade med ganska mycket inspiration och lite litteratur jag tror kan vara värdefull för arbetet.. Det skulle som sagt utgå från Temat vi fick igår: "I en bevingad värld" och undertemat fick man välja efter lite brainstorming i klassen kring temat. Av ungefär 20 ord/påståenden valde jag att arbeta med undertemat Vitt och svart/kontraster

Jag tänker att undertemat speglar mig väldigt bra och jag valde det av flera olika anledningar. Tänker inte dra hela idéprocessen här men kanske berättar en liten del iallafall. Det jag kommit fram till är att jag vill arbeta med kontrasterna, det svarta och det vita i en bevingad värld. Genom olika texturer/material i det svarta och vita forma plagg som funkar idag i modern tid. Klassiskt, stilfullt, tidlöst och elegant är uttrycket jag strävar efter.

Håller på att läsa en bok om Coco Chanel, och just nu så har jag hittat ett citat som jag tycker speglar ganska mycket varför jag kommer jobba med just svart och vitt:
”Women think of all colors except the absence of color. I have said that black has it all. White too. Their beauty is absolute. It is the perfect harmony.” – Coco Chanel

Är så himla förväntansfull på hur detta ska bli! Tänkte snabbt berätta att jag faktiskt har bokat om resan till Stockholm, jag fick schemat och såg att vi var lediga torsdag och fredag den veckan, så nu åker jag redan torsdagmorgon och det blir en extra natt där! Superbra timing nu inför kollektionen också, ska hitta massvis med tyg där har jag tänkt :)


PUSS!


Kommentarer
Ronja

Himla fin du är !

2012-11-06 @ 21:50:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0