29/10 Ledighets-kreativitet!

I måndags skrev jag min allra första tenta, och det kändes faktiskt jättebra! Det är skönt att ha fått det överstökat och då känner man sig plötsligt väldigt ledig och att man har gott om tid till annat. 

Jag fick för mig att börja sy en jacka efter skolan när jag kom hem vid 5. Efter en snabbrunda på tygaffären som ligger precis runt hörnet och en genomgång av dem tygerna jag hade hemma så var det dags att börja rita ett mönster till jackan.

Jag ville verkligen försöka jobba lite med detaljer och så på ärmarna. Jag älskar ju min skinnjacka som har lite sömdetaljer och kände för att hitta på något kul själv med dessa ärmarna! Så jag ritade ut ett "qviltmönster" för hand på en del av ärmen som jag sedan sydde raksöm efter. Likadant gjorde jag vid ärmsluten men istället för det qviltade mönstret så ritade jag vanliga raka streck som blir som "ribbor" när man sytt sömmarna. La också till något extra veck ungefär mitt på ärmen där jag lagt in en läderpasspoal. Likaså finns läderpasspoalen i öppningen mitt fram och ringningen mellan fodret och yttertyget.

Konstlädret hade jag hemma sedan innan. Den svarta superfina kortklippt/lockiga pälsen köpte jag på tygaffären och fodret med. Det räckte precis med 0,75 cm av båda delar! Kostnad för tygen jag köpte blev ca 300 kr, inte så farligt med tanke på att det ändå skulle bli en jacka. Totalt tog den 7 timmar att göra från start till sista söm. Och fickorna blev en liten detalj jag bara kände för att lägga till i slutet, oerhört praktiskt... ;)

Såhär ser den ut färdig! Superskön och fodrad med dubbelqviltat material med vaddering så den är varm och gosig! :)

 
 
 
 
 
 
/Sofie


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0