Diadem med rosett - såhär gör du!

Detta är ett jätteenkelt sätt att göra ditt eget diadem mer personligt och unikt. Jag har valt att göra en rosett på mina, och sedan tagit lite pärlor för att få en känsla av lite mer personlighet.

Du behöver: Sax, lim, sidenband ca 2m, diadem.

Du har ett diadem som du inte vill ha längre, bredd spelar ingen roll, men jag gillar att ha smalare diadem för det är lätt hänt att det ser överdrivet ut på ett stort diadem. Men det är upp till er!

1. Sätt lim på ovansiden runt hela diademet. Jag använder mig av en ''limrulle'' som är väldigt smart uppbyggd. Finns på Panduro.

2. Du tar sidenbandet och snurrar runt diademet efter hand hela vägen runt. Tänk på att ha jämnt mellanrum och spänn hårt då det blir mycket snyggare. Så var noggrann! Ändarna kan du limma fast i slutet på diademet.
     -->   

Nu har du förhoppnigsvis ca en halv meter sidenband kvar. Nu ska vi göra rosetten, och man kan ju knyta en egen rosett och limma på, medan jag tycker det blir snyggare om man gör såhär;

3. Klipp av bandet och limma fast ändarna så det blir en oval så stor som du vill ha rosetten. Det kommer att bli ''vingarna'' i rosetten. Min gjorde jag ungefär 1 dm lång som blir 2 dm med båda sidorna..

Sen gör du en mindre ring som du ska ha i mitten av rosetten. Där får man känna sig efter, jag gjorde min lite mindre för att få lite veck i mitten på rosetten. Min var ca 2cm som då blir 4 cm totalt med båda sidorna. När man har gjort ringarna borde dom se ut ungefär såhär:



4. Sedan trär du i den stora ovalen i den lilla ringen och sätter den lilla ringen i mitten. Då ska det likna en rosett.

5. Nu vill vi ju ha två ''snöre'' som hänger ner från rosetten. Då klipper vi så långa vi vill ha och sedan limmar vi dom på baksidan av rosetten. Snyggast blir om du klipper banden snett i ena kanten.

Nu är det bara att limma på rosetten på diademet. Jag satte min rosett lite i ena sidan.




6. Nu är du klar! Vill du göra något mer så är det ju bara att låta fantasin flöda! Jag har satt på lite ''diamanter'' på det rosa här, och på det vinröda lite svarta pärlor.




LYCKA TILL! :)
Kramar från












Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0