Tankeställare



Har ni tänkt på hur orättvist livet egentligen är? Hur många som lider medan vi sitter här vid datorn? Hur många personer det faktiskt är som inte får mat så det räcker om dagen? Kanske inte heller tillräckligt med vatten?

Här står vi och tittar ut på snön. Som faktiskt är full av vatten.. Vi står i duschen och vattnet bara rinner ner när vi trycker på en knapp, vi spolar hur mycket vatten som helst när vi borstar tänderna och vi tänker inte på vad vi faktiskt förbrukar. För oss är det en självklarhet. För länder i Afrika är det fruktansvärt mycket värre. Speciellt just nu när vi smutsar ner miljön och klimatförändringar sakta sker. Länder vid ekvatorn blir först drabbade av temperaturhöjningarna, vilket därmed också ger större delar land som lider av torka och vattenbrist.

Vi däremot, bryr oss inte. Vi ser inte till att hjälpa till. Vi fortsätter att förbruka vatten i samma mängd, eller tillochmed större mängder än förr. Varför gör vi inte något? Vi tänker bara mer och mer på oss själva. Men är vi inte redan tillräckligt egoistiska?

Det finns så mycket jag vill göra, som jag vill förändra. Jag vill hjälpa andra som har det tufft i andra länder, jag vill veta att jag gör så mycket jag möjligen kan för att hjälpa till och få folk att må bättre. Att få utbildning, att slippa barnarbete, att ha ett tak över huvudet, att ha mat som räcker för att överleva och att leva under säkra, trygga förhållanden. Men vad är det egentligen man kan göra som en enskild individ? Knappt någonting. Men varför ska man då skita i det? TÄNK EFTER. Det finns ändå saker att göra för att hjälpa till. Lägg de där mynten du fick tillbaka av kassören i Unicef-burken på vägen ut ur affären. Avrunda det du köper på Scorett där mellansumman går till Rädda Barnen.

Dock så litar inte jag riktigt på välgörenhetsorganisationer fullt ut, då många länder är korrupterade och pengarna som skänks därför inte går till de saker de var avsedda för att göra. Då kan du också göra något eget, dra igång en demonstration, gör en egen välgörenhetsorganisaion eller som jag gjorde med 2 vänner till mig - anordna ett evenemang där alla pengar oavkortat gick till en specifik familj i sydafrika som hade 12 barn och vars morföräldrar och föräldrar hade dött i aids. De pengarna vi fick ihop på det evenemanget, som var en modevisning, ca 6000, gav alla barnen skolgång istället för att de skulle barnarbeta för att överleva.

Just därför, kan du som individ, göra skillnad. Alla kan göra något, om man bara vill.

Så tänk efter nästa gång du beklagar dig över att vattnet inte blir varmt tillräckligt snabbt, att lampan inte fungerar eller att tröjan du skulle köpa redan är slut. För det finns människor som inte har något av det.

Gör skillnad. För du, som individ, KAN.





Kommentarer
Anonym

med din sjukt fina header :D och kanske även en fast bakgrund :D alltså jag är inte duktig på bloggdesign alls :O så jag skulle uppskatta det så hemskt mycket :) kram rebecca

2010-01-04 @ 01:18:22
URL: http://beksson.blogg.se/
Neo - Rika barn leka bäst

svaR aha, men tiger tröjan blir perfekt :D

2010-01-04 @ 01:21:09
URL: http://kinkyneo.blogg.se/
Caroline

va gullig du är! <3 Tack så jättemycket sööta du! kram kram

2010-01-04 @ 08:15:52
URL: http://luckymeblogg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0